Waarom The Bill Doctor al 8 jaar een succes is

The Bill Doctor Medewerkers

Goed nieuws, The Bill Doctor bestaat deze maand 8 jaar!

Waarom is dit goed nieuws? Omdat we in die 8 jaar tientallen miljoenen voor ruim 4.500 deelnemers hebben bespaard. Én we hebben bewezen dat onze onderscheidende aanpak in de energiebranche heeft geleid tot:

  • Een gestaag groeiend klantenbestand
  • Een klantenbestand met een zeer hoge retentie
  • De hoogste score op klanttevredenheid in de branche

 

In deze blog leest u hoe we zijn gestart met The Bill Doctor en hoe we bovenstaande resultaten weten te behalen met onze werkwijze.

The Bill Doctor in 2009 met 1e tevreden klant van start

In 2009 zijn Guido Boelaars en Ruben van Geldorp met The Bill Doctor gestart. Twee jeugdvrienden met één missie. Oorspronkelijk was het idee om naar ‘alle’ kosten van bedrijven te kijken en ze hiermee helpen te besparen.

“Toen wij in 2009 begonnen waren er al 90 concullega’s in het veld. Een branche die bekendstaat om zijn ‘proactieve’ (lees: agressieve) benadering van nieuwe klanten en schimmig verdienmodel. En dat is dan netjes uitgedrukt. Zo wilden wij dus níet zijn. We moesten ons dus onderscheiden. Wij wilden volledig onafhankelijk bewegen. En dat kon. Wij lieten onze vergoeding transparant via de energienota van de desbetreffende leverancier lopen.

Onze eerste klant was de oma van Guido. Wij konden 100 euro besparen. Na familiekorting en een bloemetje als eerste klant, hielden we er 2,50 euro netto aan over. Onze eerste winst was een feit.”

Het oorspronkelijke idee achter The Bill Doctor

Het idee ontstond toen de vader van Ruben vroeg of hij naar zijn energiecontract kon kijken. Ruben had net een documentaire gezien over Ben Woldring van Bellen.com en ging naar de vergelijkingssite Gaslicht.com. Daar kon 700 euro worden bespaard. Waarom had zijn vader nog nooit een overstap gemaakt? Hij vond de markt ondoorzichtig en had geen zin om zelf ieder jaar de beste deal te zoeken. Daar lag een kans.

“Wij kozen voor de naam The Bill Doctor omdat wij op alle vaste terugkomende kosten wilden besparen:  energie, internet, telecom en verzekeringen”, aldus Ruben.

Grootste besparing zit in energie

Maar wat bleek: de grootste besparing zit in energie. Bovendien is energie het enige product dat níet afhankelijk is van kwaliteitsverschillen. Stroom is gewoon stroom. Of het nu groen is of grijs, je merkt het niet aan de stroomvoorziening. De kwaliteit van energie is in principe altijd gelijk.

Andere vaste kostenposten kunnen wél erg in kwaliteit verschillen. De kwaliteit van internet is afhankelijk van factoren als locatie, het type aansluiting, de apparatuur, de aanbieders en de beschikbare pakketten. Bij telecomproducten was de dekking niet overal gelijk. Ook verzekeringspakketten verschillen soms behoorlijk.

Internet, telecom en verzekeringen laten we daarom over aan andere partijen.

The Bill Doctor is specialist in energiecollectieven

De kwaliteit van energie is dan niet onderhevig aan verschillen, de prijsopbouw daarentegen wel. Dat kan het toch een complex product maken. En wanneer iets complex is, kun je je daarin specialiseren. En dat hebben wij gedaan. Wij kunnen inmiddels wel zeggen dat we specialist zijn op het gebied van energie.

Besparen en zorg uit handen nemen

We zorgen niet alleen dat onze deelnemers energie krijgen voor de scherpste tarieven. Proactief signaleren wij jaarlijks besparingen op netwerkkostenmeetdiensten en energiebelasting. Wij nemen ze ook veel zorg uit handen, in principe regelen we alles.

Onze klanten zijn blij met The Bill Doctor

Onze deelnemers zijn erg tevreden, dat kunnen we inmiddels gerust zeggen. We hebben de hoogste klantenwaardering in deze business: een 9,3.

Energie is een ‘low interest’ gebied. Het is niet sexy, maar een randvoorwaarde die kosten met zich meebrengt. De meeste mensen hebben totaal geen behoefte om zich erin te verdiepen. Dat is precies de reden dat wij bestaan: wij doen dat voor ze.

Hoge retentie

Deelnemers kunnen makkelijk opzeggen, we gaan geen discussies voeren. Maar dat gebeurt bijna nooit. We zijn niet alleen goed in energie, maar ook in retentie. :)

Onze mensen

The Bill Doctor Medewerkers
Het complete team van The Bill Doctor mét alle (oud-)stagiaires

Heeft u een vraag? Wij zitten klaar op de chat. Of aan de telefoon. We reageren snel en u komt niet in de wachtrij. Want die hebben we niet. Ook geen belmenu’s.

Onze klantenservice, dat zijn wij zelf

We zetten ons in om onze klantenservice de snelste, beste en meest vakkundige te laten zijn. We werken dan ook niet met een callcenter. Nooit. We zijn trouw aan onze medewerkers en zij aan ons. De mensen die je bij ons aan de lijn krijgt, weten waar ze het over hebben.

Ons team groeit langzaam. We werken momenteel met 7 fulltime medewerkers en 3 parttimers. Daarnaast zijn enkele stagiairs actief. Sommige oud-stagiairs zijn na hun studie bij ons in dienst gekomen. Met een klein vast team handelen we zelf alles af.

Internationale ambities in 2009

We zijn dan wel succesvol, maar niet alles ging zoals we hadden bedacht. Toen we begonnen was onze ambitie groot. We kozen voor een naam die we internationaal konden gebruiken: The Bill Doctor.

Naïef en ambitieus

Want: als we het in Nederland kunnen, dan toch ook in andere landen. Dachten we. Maar laat het oprichten van een energiecollectief nou sterk afhankelijk zijn van het juridische kader van een land!

Neem Duitsland. Wij hebben de Nederlandse ambassade in Berlijn een onderzoek laten doen naar de Duitse markt. We kwamen tot de conclusie dat het daar een heel ander spel was. Wij zouden daar feitelijk helemaal van vooraf aan moeten beginnen.

Kortom, we waren ambitieus en naïef: precies zoals ondernemers horen te zijn.

The Bill Doctor anno 2017

The Bill Doctor is nu een energiecollectief met verschillende labels. Voor elk label zorgt The Bill Doctor voor doorlopende besparingen. Én een snelle afhandeling van vragen.

Onze kracht: de deelnemers zijn onze ambassadeurs

We zijn bewust langzaam gegroeid. Geen schreeuwerige advertenties. Niet ‘koud bellen’ om klanten binnen te halen. Geen standaard verkoopverhaaltje door een medewerker van een callcenter. Die zouden wij ook niet aan de lijn willen dus dat doen we uit principe gewoon niet!

We houden daarom vast aan onze waarden. Retentie en tevredenheid zijn belangrijk. 50% van onze tijd besteden we aan service voor deelnemers, de overige 50% aan service voor mensen die interesse hebben in deelname.

Hoog serviceniveau

Het resultaat: tevreden klanten die The Bill Doctor een ‘betrouwbare kwalitatieve partij met korte lijnen’ noemen. Een ‘jong bedrijf met hoog serviceniveau, die het ‘gewoon voor je regelen.’

Beter kan je het niet hebben. Vinden wij. We zijn er trots op.

 

Wilt u ook minder betalen voor uw energierekening? En de rompslomp eromheen uitbesteden?

Doe de energiescan en binnen 2 werkdagen ontvangt u van ons een advies op maat per e-mail!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.