Energieleverancier failliet, en dan?

In Nederland zijn veel energieleveranciers actief. Dat betekent dat klanten veel keuzevrijheid hebben en een goedkopere aanbieder kunnen kiezen. Maar uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat sommige relatief kleine en nieuwe aanbieders hun financiële zaken niet goed op orde hebben. En dat kan vervelende gevolgen hebben voor u.

Energieleveranciers kunnen failliet gaan, al komt dat niet vaak voor. Toch is het goed om eens na te gaan hoe het zit met de solvabiliteit van uw energieleverancier. Een faillissement van uw energieleverancier kan u namelijk veel geld kosten.

In deze blog leest u bij welke bedrijven er een verhoogd risico is op een faillissement, wat er gebeurt na een faillissement, welke gevolgen dat heeft voor u als klant en hoe u de risico’s zoveel mogelijk kunt beperken.

Prijsvechten op energiemarkt

De oorzaak zit hem waarschijnlijk in de concurrentie op de energiemarkt. De 3 grote aanbieders Essent, Vattenfall (Nuon) en Eneco zijn samen goed voor driekwart van de energiemarkt. Maar de afgelopen jaren zijn er tientallen aanbieders bijgekomen. Hierdoor is een vechtmarkt ontstaan; energieleveranciers concurreren hevig op prijs om klanten binnen te halen.

Dat prijsvechten is misschien goed voor de markt, maar er komt wel een risico bij kijken. Afgelopen jaar zijn er 2 energieleveranciers failliet gegaan: Energieflex en Robin Energie. De klanten werden direct overgenomen door andere energieleveranciers, maar zij kregen geen vooruitbetaalde voorschotten, waarborgsommen en welkomstkortingen uitbetaald.

Energieleverancier failliet, wat kunt u doen?

Wanneer uw energieleverancier failliet gaat, heeft dat gevolgen voor u.

Levering energie bij faillissement leverancier

Ten eerste kan ik u geruststellen; wanneer uw energieleverancier failliet gaat, komt u niet zonder stroom en gas te zitten. De levering wordt gegarandeerd en ondervangen door regioleveranciers en netbeheerder. De eerstvolgende werkdagen wordt een ‘noodperiode’ of ‘ vensterperiode’ genoemd. Gedurende de vensterperiode wordt gekeken wat de beste oplossing is voor het failliete bedrijf. Als klant kunt u in deze periode (nog) niet zelf overstappen naar een nieuwe leverancier. Bij zakelijke klanten kan de periode van bevriezing korter zijn.

Vervolgstappen na de vensterperiode

Zodra er in de vensterperiode is gekeken naar de beste oplossing, hoort u wat de vervolgstappen zijn. Er zijn 3 mogelijkheden:

  1. Het bedrijf komt in aanmerking voor een doorstart, u blijft klant tegen dezelfde condities.
  2. Het bedrijf wordt overgenomen door een andere energieleverancier. Het kan zijn dat u dan uw lopende contract kunt houden of dat u een nieuw voorstel krijgt. U mag ook overstappen naar een andere energieleverancier.
  3. Het bedrijf stopt. In dat geval worden de klanten verdeeld onder verschillende energieleveranciers. U kunt zelf kiezen of u daar blijft of boetevrij overstapt.

Energieleverancier failliet, geld kwijt?

Wanneer uw energieleverancier failliet gaat, kan dat wel financiële gevolgen voor u hebben.

Welkomstkortingen

Wanneer u kortgeleden bent overgestapt, heeft u misschien nog recht op een welkomstkorting, die meestal pas na een jaar wordt verrekend. Deze zult u waarschijnlijk nooit ontvangen.

Te hoog ingeregelde termijnbedragen

De meeste energieleveranciers werken met termijnbedragen. Veel klanten kiezen ervoor om de termijnbedragen hoger in te regelen dan dat passend is bij het werkelijke jaarverbruik. Daardoor volgt er op de jaarnota naar alle waarschijnlijkheid geen bijbetaling. Liever een bedrag teruggestort krijgen dan een bedrag achteraf bijbetalen. Ten minste, dat is het idee. Maar wanneer de energieleverancier failliet gaat, is de kans klein dat u de te veel betaalde bedragen nog terugkrijgt.

Vooruitbetaalde termijnbedragen

Wanneer u de termijnbetalingen voorafgaand aan de maand voldoet, dan bent u deze ook meestal kwijt.

Lijst energieleveranciers met ‘rode’ cijfers

Bij welke energieleveranciers is er sprake van een risico? Welnu, de consumentenbond heeft onderzoek gedaan en een lijst opgesteld met energieleveranciers die in de rode cijfers zitten. Zij hebben een negatieve of lagere solvabiliteitsratio dan 20%, dit hoeft echter niet te betekenen dat ze failliet gaan maar er is wel een vergroot risico.

10 bedrijven met een negatief solvabiliteitsratio

  • Energie van Ons,
  • OM Nieuwe energie,
  • Vandebron,
  • Vrij op naam,
  • ServiceHouse,
  • DGB Energie,
  • Huismerk Energie,
  • Fenor,
  • Allure Energie,
  • Naked Energy.

3 bedrijven met een solvabiliteitsratio tussen 0 en 20%

  • Ennatuurlijk,
  • HVC,
  • Budget Energie.

Energieleverancier failliet, wat nu te doen?

Wanneer u bericht krijgt dat uw energieleverancier failliet gaat, dan kunt u in eerste instantie nog niet veel doen. Houd wel uw mail en/of post in de gaten. Men zal u vragen om de meterstanden door te geven, om de eindnota op te maken.

Onze tip: ga niet direct in op aanbiedingen van nieuwe energiecontracten, het kunnen oplichters zijn die een slaatje proberen te slaan uit faillissementen.

Nieuwe energieleverancier kiezen

Zodra u contractvrij bent kunt u kiezen om over te stappen naar een leverancier van uw keuze. Het is goed te weten dat The Bill Doctor alleen zakendoet met partijen die over een voldoende solvabiliteitsratio beschikken. The Bill Doctor kan ieder type organisatie ondersteunen. Dat doen we met onze labels MKB Energie Beheer (voor bedrijven), VvE Energie (voor VvE’s) en Geef Scholen Energie (voor scholen).

Onze werkwijze

The Bill Doctor onderhandelt jaarlijks over de collectieve tarieven. Wanneer uw organisatie bij ons collectief is aangesloten, hoeft u niet steeds van leverancier te veranderen om te genieten van de scherpste prijs. The Bill Doctor biedt de bestaande leverancier de gelegenheid om het scherpste tarief te matchen. Hierdoor profiteert u elke keer weer van een scherp, marktconform tarief, en hoeft u niet over te stappen.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 030-3031714 of stuur een mail naar: info@thebilldoctor.nl.

 

Zie ook onze update d.d. 27-09-2021.

 

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw organisatie precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem; u kunt meerdere nota's uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.