Mijn energieleverancier is failliet: wat nu?
In het Verenigd Koninkrijk zijn de afgelopen weken 6 energieleveranciers failliet gegaan als gevolg van de stijgende energietarieven. Zo’n 800.000 klanten hebben daardoor formeel geen leverancier meer. In België ging aflopen week Energy2Business uit Luik bankroet. Kan dit ook in Nederland gebeuren?
Nederland
Dat kan zeker. De Nederlandse markt kent dezelfde explosieve stijging qua elektra- en gasprijs op de Endex. Veel leveranciers hebben hun energie reeds verkocht aan hun klanten tegen vaste tarieven terwijl zij zelf onvoldoende voorraad hebben ingekocht.
Het kan goed zijn dat leveranciers voor 0,20 euro/m3 hebben verkocht, maar dat zij dit volume nog niet hebben gecontracteerd tegen deze prijs. Omdat er sprake is van een leveringsverplichting moeten zij deze openstaande positie straks vullen tegen de dagprijs op de markt die nu 0,70 euro/m3 bedraagt. Vermenigvuldig dat met duizenden klanten en mogelijk een strenge winter en het verlies voor de leverancier is fors.
Met 40 leveranciers is de energiemarkt in Nederland behoorlijk gefragmenteerd. Bij grotere bedrijven als Eneco, Vattenfall en Essent is het risico kleiner omdat men aan strengere compliance-eisen moet voldoen en deze bedrijven doorgaans een gezondere buffer hebben. Echter, vanwege de zeer concurrerende markt zijn de marges dun, net als de buffers.
Faillissement
In Nederland zijn de afgelopen 15 jaar ten minste 5 energieleveranciers failliet gegaan. Energie is een volumebusiness waarbij men in Nederland uitgaat van minimaal 200.000 klanten om break-even te kunnen draaien. Partijen als Energieflex (2018) en Robin Energie (2019) zijn relatief kleine spelers met respectievelijk 50.000 en 30.000 klanten. Deze faillissementen vonden plaats in economisch gunstige tijden waardoor andere leveranciers maar wat graag de klantenbestanden in z’n totaliteit overnamen.
Vanwege de grote onzekerheid op de markt is het maar de vraag of partijen nu staan te springen om in te stappen.
Failliet: wat nu?
Ten eerste kan ik u geruststellen; wanneer uw energieleverancier failliet gaat, komt u niet zonder stroom en gas te zitten. De levering wordt gegarandeerd en ondervangen door regioleveranciers en netbeheerder. De eerstvolgende werkdagen wordt een ‘noodperiode’ of ‘ vensterperiode’ genoemd. Gedurende de vensterperiode wordt gekeken wat de beste oplossing is voor het failliete bedrijf. Als klant kunt u in deze periode (nog) niet zelf overstappen naar een nieuwe leverancier. Bij zakelijke klanten kan de periode van bevriezing korter zijn.
Vervolgstappen na de vensterperiode
Zodra er in de vensterperiode is gekeken naar de beste oplossing, hoort u wat de vervolgstappen zijn. Er zijn 3 mogelijkheden:
- Het bedrijf komt in aanmerking voor een doorstart, u blijft klant tegen dezelfde condities.
- Het bedrijf wordt overgenomen door een andere energieleverancier. Het kan zijn dat u dan uw lopende contract kunt houden of dat u een nieuw voorstel krijgt. U mag ook overstappen naar een andere energieleverancier.
- Het bedrijf stopt. In dat geval worden de klanten verdeeld onder verschillende energieleveranciers. U kunt zelf kiezen of u daar blijft of boetevrij overstapt.
Welke financiële gevolgen dit heeft kunt u lezen in onze eerdere blog d.d. 23-10-2019.
Ervaring
Helaas hebben wij zelf ook mogen ervaren hoe het is wanneer een partnerleverancier failliet gaat: Trianel Energie (2013) met 40.000 klanten. Wij hadden destijds 2 weken voor het faillisement rond kerst zo’n 200 deelnemers bij hen ondergebracht. Doordat er geen doorstart of directe overname plaatsvond, werden alle aansluitingen verspreidt over 10 leveranciers in Nederland. Zo kwam het voor dat één deelnemer met 7 aansluitingen, na afloop van de vensterperiode van 2 maanden 5 verschillende leveranciers had. Wij hebben toen 2 maanden lang iedere dag gecommuniceerd met onze deelnemers en de ACM en ondanks de mogelijkheid om kosteloos bij ons op te zeggen, zijn alle 200 deelnemers gebleven.
Advies
Bij een faillissement is het dus verstandig om de voortgang goed te monitoren. U kunt er ook voor kiezen om dit door ons te laten doen. In dat geval vragen wij u om een recente (jaar)nota per aansluiting hieronder te uploaden. Dan zullen wij u bij dit proces begeleiden om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Energiescan
Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw organisatie precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem; u kunt meerdere nota's uploaden.